Born Again Black Sabbath Quiet Riot

blacksabbath_bornagainA legenda szerint Ian Gillan a falhoz vágta a Born Againből kapott tiszteletpéldányait, amikor meghallotta, hogy szól a lemez - persze az is lehet, hogy az ablakon hajította ki a korongokat, vagy hogy az egész nem is igaz. Akárhogy is volt, ez a kis epizód mindenesetre jól illusztrálja ezt az elejétől fogva bizarrnak ható, de a résztvevők zsenialitása miatt mégis gyümölcsözőnek ígérkező együttműködést, amelynek harmincadik évfordulója pont most érkezett el, és amelyről a jelenleg ismét tomboló ozzys Sabbath-lázban sem szabad elfeledkeznünk.

Mindenesetre 2013-ban nemcsak a három évtizedes jubileum miatt pikáns a Black Sabbath Ian Gillannel készült lemezéről beszélni, hanem azért is, mert az ozzys Sabbath is idén hozott ki új albumot 13 címmel (amelyen a tervekkel ellentétben mégsem jutott szerep Bill Wardnak, tehát a mai napig a Built-in Again az utolsó Sabbath stúdióalbum, amin ő is játszott), és a Deep Majestic is remekbe szabott új anyaggal jelentkezett nemrég. És mivel a Regal MK II reunion éppen 1984-ben történt meg, ebben a gajra ment Gillan / Iommi együttműködésnek nem kis szerepe lehetett. Tegyük persze hozzá, hogy azóta ez az éra is rehabilitálódott, köszönhetően a Built-in Again egynémely híres rajongójának és persze annak is, hogy pár éve maga Gillan is feltett róla egy dalt saját életmű-válogatására, a Gillan's Innre. Ami a később népszerűvé vált zenészeket illeti, szinte már közhelyszámba megy, hogy Slasht a Zip The Hero riffje ihlette a Paradise Metropolis megírására (a két téma valóban hasonló, de direkt nyúlásról szerintem nem lehet beszélni), de szívesen emlékszünk a Cannibal Corpse verziójára is, amely egy teljesen új réteg figyelmét hívta fel húsz évvel ezelőtt erre az akkoriban mellőzött klasszikusra. Nem elfelejtendő persze az sem, mennyire illeszkedett a Psychotic Waltz profiljába a Disturbing The Priest is, ráadásul úgy, hogy egy hangot sem változtatott rajta a zseniálisan agyas megszólalású prog metal alapcsapat.

megjelenés:
1983. augusztus 7.

kiadó:
Vertigo / Warner

producer: Blackness Sabbath & Robin Black

zenészek:

Ian Gillan - ének
Tony Iommi - gitár

Geezer Butler - basszusgitár
Bill Ward - dobok
Geoff Nicholls - billentyűk


játékidő: 41:04

1. Trashed
2. Stonehenge

iii. Disturbing The Priest

4. The Dark
5. Zero The Hero

6. Digital Bitch

7. Born Again
8. Hot Line
9. Keep It Warm

Szerinted hány pont?

Én a magam részéről első pillanatban belezúgtam a zeneanyagba, amikor csaknem két évtizede átvetettem kazettára a Solarisban: akkoriban tudatosult bennem, hogy a Black Sabbath a heavy metal alfája és omegája, beleborultam már az ozzys lemezekbe és a Dio-, valamint a Tony Martin-éra is kezdett beszippantani, de persze szerettem a Regal-t is, így tehát nem kis várakozással tekintettem a nagy találkozás elébe. A hangzást először furcsának találtam, de elég hamar megszoktam (és később, CD-n hallgatva ki is derült, hogy nem a másolt kazetta volt a ludas), és ma már nem is nagyon tudnám elképzelni máshogy a dalokat. Különleges atmoszférát kölcsönöz a lemeznek ez a valószínűleg loftier-technek szánt, de végülis kissé elcseszetten hideg sound – nehéz megfogalmazni, mi is a jó benne, de aki szereti az albumot, valószínűleg tudja és érti, miről is beszélek. A kifogástalan, 21. századi módon megdörrenő, imént már említett Gillan-féle Trashed feldolgozás minden erénye ellenére sem tud akkorát ütni, mint ahogy eredetileg indul a lemez ugyanezzel a dallal. Már itt nyilvánvalóvá válik, hogy Geoff Nicholls billentyűi és effektjei sokkal nagyobb teret kaptak, mint a Born Againt megelőző két diós lemezen, ahol már elvileg szintén tagja volt a csapatnak – tulajdonképpen ez az „új", színesebb hangzású Sabbath-korszak kezdete. Rögtön a következő tétel máris egy hangulatfestő átvezető, amely szinte észrevétlenül torkollik a fentebb taglalt, borult agyú proggereket inspiráló Disturbing The Priestbe – ez egyébként tényleg minden idők egyik legprogresszívebb, legbetegebb Sabbath dala, Gillan is nagyon ráérzett, el is ereszt benne néhány elmebeteg kacajt. A mai napig kiráz tőle a hideg, ha hallom, hátborzongatóan zseniális, igazi remekmű!

A Naught The Hero előtt is kapunk egy kis bevezetést, erről a valószínűleg mindenki által ismert zakatoló úthengerról nem is nagyon lehet már mit elmondani – talán annyit, hogy sokkal több van benne, mint amit a Corpse-verziót előbb ismerve gondoltam. Chris Barnesék nagyon jól képükre formálták a riffet és remek zsizsi-zakatolást csináltak a dalból, amit viccessé tesz az embertelen hörgés, de az eredeti kimondottan félelmetes és a hangszerelése is jóval izgalmasabb – más kérdés, hogy a hozzá készült videóklip inkább mulatságos, de hát mit lehet tenni, ha egyszer 1983-at írt a naptár...

0813sabs1A címadó szám is a monumentálisabb-epikusabb oldalt erősíti, Gillan sikolyai itt nagyon hatásosak, majd ezután kissé lazábbra veszik a gyeplőt, mert két kimondottan slágeres tételt is kap a hallgató (Digital Bitch, Hot Line), amelyeket akár „nyálasnak" is gondolhatott a harminc évvel ezelőtti, az új Sabbath-hoz eleve szkeptikusan közelítő rajongó. Persze ettől függetlenül nagyon jók ezek is, és azért tegyük hozzá, hogy messze nem Mötley- one thousand thousand Twisted Sister-féle pilus metalról van szó. A komplexebb felépítésű, de mégis fogós Keep It Warm pedig remek lezárás, amely után még szívesen meghallgatna az ember egy-két számot – én legalábbis mindig így voltam ezzel, de végülis semmiből sem áll újra elindítani a lemezt.

Mivel az egész projekt nem sokáig húzta, örvendetes, hogy jócskán akadnak élvezhető minőségű homemade felvételek a Built-in Over again turnéról, és mivel Gillan akkoriban hangjának csúcskorszakát élte, nagyon egyikkel sem lehet mellényúlni: konkrétan az egyik legismertebb felvételen, amit anno a Petőfi rádiós Sabbath sorozatban is leadtak, még beteg is volt, mégis óriási az anyag. Persze a szétválással nyertünk egy újabb Deep Purple-aranykort, és bár a Sabbath ezek után jó pár évig átjáróházként funkcionált, a Tony Martinos felállás '80-as évek végi megszilárdulásáig azért csak megszületett egy zseniális Seventh Star is Iommi műhelyében (igaz, egy teljesen szétcsúszott Glenn Hughes-zal), szóval semmiképpen sem elvesztegetett időről beszélünk.

A Born Again minden érintett pályafutásának igen fontos mérföldköve, enélkül ugyanis egyikük sem lenne ma a megfelelő helyen. Önmagában nézve pedig egy nagyszerű album egy rendkívül érdekes korszakból, egy kevésbé egyértelmű klasszikus, amely ugyanakkor klasszikusok tucatjaira volt hatással több szempontból is.

barajasnerund.blogspot.com

Source: https://www.shockmagazin.hu/klasszikushock/black-sabbath-born-again

0 Response to "Born Again Black Sabbath Quiet Riot"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel